België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

maandag 18 januari 2016

2016-01-19 De Vietnamese bromfietsers.

Wie hier als Westerse toerist komt rondrijden in het verkeer, moet zijn rijstijl en mentaliteit wel aanpassen. Tachtig tot negentig procent van de weggebruikers zijn bromfietsers. Iemand die rechts een weg wil opdraaien, ongeacht of hij nu uit een zijstraatje of van de stoep komt, kijkt nooit of de weg vrij is. Hij draait gewoon de weg op, er van uitgaande dat de anderen wel zullen uitwijken of afremmen. Wie links een drukke weg wil opdraaien gaat eerst uiterst links van de weg spookrijden, en pas als er een opening is, zal hij naar de andere kant van de weg gaan. Als fietser kan je dus best niet uiterst rechts van de weg gaan rijden zodat er nog ruimte is voor de anderen die de weg opdraaien, al dan niet spookrijdend. Aan een druk kruispunt zonder verkeerslichten stopt men zelden. Iedereen rijdt kris kras door elkaar heen, en dat werkt wonderbaarlijk goed. Iemand daarbij de pas afsnijden, wordt dan ook niet als agressief rijgedrag aanzien.
Met een bromfiets kan men hier zowat alles transporteren, ongeacht het gewicht, lengte, breedte of hoogte ervan. Volwassenen dragen steeds een helm, kinderen daarentegen maar zelden, alsof er een minimumleeftijd is voor het verplicht dragener van, of denkt men soms dat het minder gevaarlijk is voor kinderen? Een gezin met twee of drie kinderen past perfect op één brommer, vooraan een kind op het tipje van het zadel tussen de benen van de vader die stuurt, achter de vader een tweede en eventueel derde kind en helemaal achteraan de moeder. Een kind dat nog net te klein is om op het zadel vooraan te zitten plaatst men in een klein rieten stoeltje vooraan. Baby’s worden gewoon op de arm gedragen. 

Vele bromfietsers, vooral vrouwen, verstoppen de onderkant van hun gezicht achter een masker, niet vanwege de luchtvervuiling maar als bescherming tegen de zon. Om dezelfde reden dragen ze ook kledij om zoveel mogelijk van hun huid te bedekken, inclusief handschoenen.
Verkeerslichten zijn uitgerust met een secondeteller die aangeeft hoe lang het nog duurt voor het verkeerslicht verandert. Voor ons is dit een handig hulpmiddel om onze snelheid dermate aan te passen dat we bij rood niet voet aan grond moeten zetten. Zodoende zijn we ook al zeer bedreven in het (bijna) surplacen.


Een gezin met twee kinderen op een bromfiets.

Een rieten kinderzitje achter op een fiets, 
dezelfde stoeltjes worden vooraan op een bromfiets geplaatst.

Een bromfiets doet ook dienst als rustbank.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten