België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

zondag 24 januari 2016

2016-01-24 Een dubbelgevoel.

Omdat de ‘Silver Pagode’ en ‘Royal Palace’ ook vandaag in de voormiddag gesloten zijn, gaan we eerst het historisch museum bezoeken. Omstreeks 10 uur komen we weer langs het ‘Royal Palace’, en dan blijkt het toch al weer open te zijn.
Wanneer we aan een tafeltje voor een winkel iets zitten te drinken, komen er twee kleine kinderen langs, volledig naakt en in dagen niet meer gewassen. Ze zoeken in een vuilbak naar etensresten en wijzen aan de vitrine van de winkel naar al het lekkers dat er binnen staat. Ik ga de winkel binnen en koop voor de kinderen een pak koeken, maar gelukkig voel ik me er niet bij. Het is alsof ik het maar doe om mijn geweten te sussen. Je kan niet aan alle straatkinderen of bedelaars iets geven, maar telkens als je er een voorbijloopt, wringt het wel. Even later stappen we een tempel binnen, veel blinkend goud en ook een box waar je geld kan in deponeren als gift. Maar wie wordt er beter van? De monnik misschien die in een hoekje van de tempel op zijn smartphone aan het spelen is?
Even verderop kopen Cambodjanen bloemen, om ze vervolgens in een kleine tempel als offer achter te laten op een altaar. Wie wordt hier behalve de bloemverkoopster beter van?
In Phnom Penh rijden er opvallend veel dure SUV’s rond. Het moet dan toch zijn dat er hier ook rijke Cambodjanen zijn die zich zo iets kunnen permitteren. De kloof tussen rijk en arm is hier wel heel erg groot.
Tegen de middag gaan we drank en eten kopen in een warenhuis waar alles zeer netjes wordt gepresenteerd zoals wij westerse toeristen dat graag hebben. In de vorige landen kochten we ook op de lokale markten, maar hier is dat ook voor ons echt te smerig.
In de reisgids valt te lezen dat (kinder)prostitutie hier een echt probleem is. De dag dat we Cambodja binnenreden las ik op de site van 'deredactie.be' dat een Belgische pedofiel bij verstek was veroordeeld, en hij was gevlucht naar Cambodja. Op de wandelpromenade aan de rivier zie ik veel westerse mannen met naast zich een (vaak veel jongere) Aziatische vrouw. Ik weet niet wat ik er van moet denken, maar waarschijnlijk begin ik me allerlei dingen in te beelden.
Al de ganse dag zit ik met een onbehaaglijk dubbelzinnig gevoel. Het wordt tijd dat ik een knop in mijn hoofd omdraai. Ik probeer mezelf ervan te overtuigen dat wij hier als toeristen ook een bron van inkomen kunnen zijn voor de lokale bevolking.
Een verwarrende dag die me tot een eind na middernacht wakker houdt. 


Een boulevard in Phnom Penh.

Een tempel met veel blingbling.

Een moderne monnik mét smartphone.

Een markt in Phnom Penh.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten