België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

donderdag 28 april 2016

2016-04-28 Geniaal vakmanschap.

Sinds MJ op haar fiets vooraan een nieuwe set tandwielen heeft, kan ze weer een groter verzet rijden, en dat is vooral te merken aan de snelheid die ze maakt op de vlakke stukken. Vandaag is het overigens een haast volledig vlakke etappe, langs lange rechte wegen, een vrij saaie bedoening. Het kan niet alle dagen even schitterend zijn.
Op 25 kilometer van het einde voel ik plots dat er iets scheelt met mijn linker trapper. Na enige tijd komt de trapper volledig los te hangen. De schroefdraad in de traparm is om een of andere reden volledig afgesleten. We proberen nog op halve kracht verder te rijden. Ik kan alleen nog op mijn rechterpedaal duwen terwijl ik met mijn linkervoet probeer te verhinderen dat de trapper er afvalt, niet eenvoudig. Het wordt steeds moeilijker en moeilijker, en op 5 kilometer voor we onze bestemming bereiken, wordt het te erg en moeten we stoppen, want de trapper valt er constant af. Hoe lossen we dit op? Het ziet er niet zo best uit, want volgens mij kan dit alleen opgelost worden door de traparm te vervangen, en dit soort wisselstukken is hier niet makkelijk te vinden. En hoe moeten we nu nog bij een fietsenmaker geraken ? Een behulpzame man wijst me de weg naar een herstelplaats voor bromfietsen vlakbij. Ik twijfel er sterk aan dat men mij daar kan verder helpen, maar ga toch maar informeren. Een technieker bekijkt het probleem eens van dichtbij, en verdwijnt dan met mijn trapper naar achter in zijn werkplaats. Hij denkt een oplossing te hebben voor het probleem. Hij neemt een kleine boormachine en boort een gat in de as van de trapper. Dan neemt hij een speciaal hulpmiddel waarmee hij in het geboorde gat een draad kan trekken zodat hij er een bout kan in draaien. Nog enkele rondellen is alles wat hij verder nodig heeft om de trapper weer aan de traparm te bevestigen. Zijn oplossing is eenvoudig maar geniaal ! Je moet er maar op komen. De man heeft waarschijnlijk nooit een technische opleiding gehad, maar is wel bijzonder vindingrijk en handig. Als ik dan vraag hoeveel ik hem moet betalen, gebaart hij dat hij er niets moet voor hebben. Ik moet wat aandringen maar stop hem dan toch wat geld in zijn handen. Die brave man beseft niet wat voor een grote dienst hij mij heeft bewezen. Ik ben nu wel benieuwd of de trapper het op deze manier nog twee maanden zal volhouden. De resterende kilometers tot Surat Thani verlopen alvast probleemloos.

De geniale vakman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten