België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

maandag 24 augustus 2015

2015-09-24 De Oezbeekse ziekte?

We willen vandaag terugfietsen naar Samarkand, een etappe van 85km met één grote hindernis: de Tahtakaraca pass op 1788m hoogte. De eerste 33km gaat het bergop. Het is geleden van in Azerbaijan dat we nog eens echt moesten klimmen. Het klinkt misschien ongeloofwaardig, maar van gans het traject dat we afgelegd hebben zijn we, voor zover ik me kan herinneren zelden of nooit hoger gemoeten dan ongeveer 1000m. Vandaag hebben we wel het geluk dat het niet meer zo warm is als enkele dagen terug. Wanneer we aan de laatste 10km bergop beginnen, zien we dat het 25° is.
In Samarkand kennen we onze weg al, want we waren hier al eens 10 dagen geleden. Wanneer we ’s avonds nog eens door de stad wandelen, vinden we het maar aan de frisse kant, toch is het nog 27°. Zouden we zodanig aan de warmte gewend zijn dat we 27° al fris vinden?

Als voorbereiding op onze wereldreis heb ik vele blogs gelezen van anderen die ons zijn voorgegaan, en één ding was me daar bij opgevallen: velen kregen maag en/of darmproblemen in Oezbekistan. De Oezbekistan ziekte? Ik vrees dat ik er ook het slachtoffer van ben. Deze namiddag ben ik een immodium kuur begonnen. Wanneer ik ’s avonds in bed lig begin ik plots te beven van de kou, koorts? Morgen willen we Samarkand bezoeken maar of ik er bij zal zijn is nog een vraagteken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten