België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

dinsdag 25 augustus 2015

2015-08-25 MJ vandaag alleen op stap.

Vannacht zeer slecht geslapen, en ik voel me zo slap als een dweil. Van de ganse dag ga ik amper uit mijn bed komen.
MJ gaat vandaag alleen op stap.
Een tiental dagen geleden zijn we direct vertrokken uit Samarkand omdat men, zoals men ons toen zegde, voor het Registon aan het oefenen was voor een optreden op 21 augustus. Tijdens die oefendagen was het Registon, en datgene wat je zeker moet gezien hebben hier in Samarkand, enkel te bezoeken tussen 11u en 14u (op andere momenten tussen 9u en 20u). Maar wat blijkt nu, dat van 25 augustus tot en met 30 augustus hier het tweejaarlijks festival van klassieke muziek en dans gehouden wordt, waar verschillende landen aan deelnemen. Bij ons vorig bezoek aan de tourist office was daar nergens iets van te zien, en wanneer ik nu ga informeren naar dat festival, weten ze me enkel te vertellen dat het Registon tijdens die dagen volledig gesloten is. Ik kom echter niet te weten waar ik eventueel tickets kan kopen en meer info kan verkrijgen? Het enige wat ze hier hebben is een plannetje van Samarkand dat je kan kopen, voor de rest is het een van de zovele souvenirwinkels in deze straat. Dan maar enkele buitenlandse toeristen aangesproken op straat. Het enige dat ik te weten kom is dat op 27 augustus de president langs komt, als hij niet van gedachte verandert, en het hier de normaalste zaak van de wereld is. Tegen de avond zijn zelfs alle straten rond het Registan afgesloten en kan je zelfs niet meer in de buurt komen. Zou de president van gedachte veranderd zijn en vandaag al langskomen?
Het Registan, wat ‘plaats van zand’ betekent, is het grote plein in het historische hart van de stad.
Tegen de avond arriveren we in de B&B, waar we logeren met een groep Nederlanders die de zijderoute rijden met hun campers. Het was hun bedoeling om op de parking achter het Registon te overnachten, maar ze hebben dus noodgedwongen een overnachting geboekt in de B&B.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten