België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

dinsdag 16 juni 2015

2015-06-16 Een binnenband met fabricagefout

Om 22u30 worden de moslims voor een laatste keer op een dag vanuit de luidsprekers op de minaretten opgeroepen om te bidden en de eerste keer in de ochtend is al om 4u15. Iets minder leuk als je tentje in de buurt van een moskee staat.
Wanneer we ’s morgens vertrekken weten we nog niet zeker hoe ver we gaan rijden want we weten dat het een verraderlijk zwaar parcours is. Ofwel stoppen we al na 42km in Ağva of we fietsen 81km naar Kandıra. We gaan proberen tot Kandıra te fietsen. Het wordt een behoorlijk zware rit met veel hoogtemeters.
Bij het buitenrijden van het dorpje Teke roept MJ plots ‘stop, ik heb een lekke band achteraan’. Het is twee jaar geleden dat we nog eens een lekke band hadden. Gelukkig gebeurt het op een plaats waar we ons meteen langs de weg kunnen zetten. Ik inspecteer eerst de buitenband maar daar is niets aan te zien. Ik haal de binnenband eruit en bij controle daarvan blijkt dat gewoon de naad ervan is losgekomen. In feite gaat het gewoon om een fabricagefoutje want zo iets kan je niet zelf veroorzaken. Ik sukkel wel even om de rem van het achterwiel weer deftig te laten functioneren maar alles komt nog in orde.
De voorbije weken heb ik kunnen vaststellen dat jonge kerels mij in het bergop fietsen niet kunnen volgen. Ik zal er dan toch mogen van uitgaan dat ik nog behoorlijk kan klimmen voor mijn leeftijd. Maar dit wetende en als een rit zoals die van vandaag voor mij naar het einde toe al begint door te wegen, hoe moet dat dan niet zijn voor MJ. Zij moet het vooral hebben van karakter en doorzettingsvermogen en dat heeft ze met hopen maar we moeten er toch voor opletten dat het reservevat niet volledig leeg geraakt. Een etappe zoals vandaag moeten we zeker geen dagen na elkaar doen.
Op 10km voor Kandıra passeert er een onweertje. We kunnen nog net gaan schuilen aan een tankstation tot het ergste voorbij is. Eenmaal in Kandıra vinden we vrij vlot een goedkoop hotelletje. Zou er nog meer slecht weer op komst zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten