België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

zaterdag 25 juli 2015

2017-07-25 De koninginnenrit van Azerbaijan

Enkele berichten eerder schreef ik dat het meestal vals plat was. MJ merkte toen op dat ik het misschien wel te licht inschatte. Vandaag is er over vals plat geen sprake meer, we trekken vandaag de echte bergen in. Wanneer ik een van de beklimmingen boven kom en omkijk zie ik een bord dat 12% aangeeft. Als dat klopt heb ik inderdaad wel een probleem met het inschatten van de moeilijkheid. Die 12% was nog maar een voorproefje want even later volgt er nog een veel steilere klim van 5km aan een percentage dat daar ruim boven gaat. Deze keer is ook mijn klimvermogen ontoereikend en moet ik ook enkele stukken te voet doen. Het voordeel als je stapt is wel dat je al makkelijker eens kan rondkijken om van de prachtige natuur te genieten. Tot twee keer toe stopt er een auto die MJ wil meenemen naar boven. Die automobilisten hebben blijkbaar ook een inschattingsvermogen wat het volume van zo’n fiets met bagage is en dat dat niet in een gewone auto kan. Bijna op de top staan er veel jongeren die plastic zakjes met kikkererwten verkopen. Ze zijn vooral geïnteresseerd in MJ en met z’n allen willen ze haar naar boven duwen. Het was veruit de zwaarste rit van Azerbaijan maar het was dan ook de mooiste.
Voor de overnachting komen we weer eens in een motel terecht maar deze keer dan wel een degelijk. De laatste dagen kookten we overwegend vegetarisch met soms vis of vlees uit blik. Deze keer gaan we toch nog eens op restaurant en eten geroosterd lamsvlees. Tijdens het eten toch maar niet proberen te denken aan de manier waarop het geslacht is, langs de kant van de weg en hoelang het daar al gehangen heeft in weer en wind. Vandaag nog eens een slachter in volle actie bezig gezien, het hoofd van het kalf zet men op een stoel waar het vlees aan een rekje ophangt, zodat de voorbijrijdende wagens kunnen zien welk vlees te koop is?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten