België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

zaterdag 24 oktober 2015

2015-10-23 Hectische taferelen in het treinstation.

Omdat onze trein pas in de namiddag om 17u18 vertrekt hebben we nog ruim de tijd om nog eens door het ‘People’s Park’ te lopen. Overal in het park zie je mensen aan sport doen, vooral dan gymnastiek, badminton, tafeltennis, tai chi (of een of andere aanverwante) of massaal gebruik maken van de sporttoestellen die er staan. Om 13 uur checken we dan uit in het hotel om naar het station te gaan.
Nog voor je het stationsgebouw bereikt moet je bagage al een eerste keer door een scanner. Wie niet waagt… we hadden toch nog maar eens geprobeerd om onze twee gasbusjes mee te smokkelen, maar aan een scanner ontsnapt zoiets natuurlijk niet. We moeten ze achterlaten en men maakt ons duidelijk dat er nog een derde verdacht object in een van de tassen zit. Een bus deodorant van MJ bevat een brandbaar product, en ook die moeten we achterlaten. In het stationsgebouw moet onze bagage een tweede keer door een scanner en weer ontdekt men enkele verdachte voorwerpen. Uit mijn stuurtas haalt men mijn zakmes, na controle krijg ik het terug. In MJ haar tas vindt men een busje ‘Daktarin’ welke blijkbaar ook een ontvlambaar product bevat, en welke we dus ook moeten achterlaten. Zelf moeten we ook door een scanner, en worden we nog uitvoerig gefouilleerd. Het stationsgebouw is drie verdiepingen hoog, met op elke verdieping vijf wachtzalen. Iederee trein heeft zijn eigen wachtzaal, en in elk van die wachtzalen wacht een massa volk op de trein. We zijn er twee uur voor vertrektijd, en we vinden met moeite nog een plaatsje op de grond om te gaan zitten.
Groot is onze verbazing als we plotseling tussen al het volk weer Gina en John tegenkomen, het Engels koppeltje, en in hun gezelschap Dima, de jonge Rus de we in Zharkent (Kazachstan) al eens ontmoet hebben, maar toen samen op trek met een Nieuw Zeelands koppel. Hoe klein is deze grote wereld, dat we hen hier op deze plaats weer tegenkomen, en dat zij dan ook nog eens dezelfde trein gaan nemen.
Het wordt een aangenaam weerzien, we hebben heel wat te vertellen en dat maakt dat de wachttijd snel voorbij gaat. Wij verlaten de trein al na 24 uur, Dima na 48 uur en Gina en John na 65 uur, zij reizen tot Kunming het eindstation.
Dan wordt het signaal gegeven dat we ons naar de trein mogen begeven en dan spelen er zich onvoorstelbare taferelen af. De ganse massa volk begint plots langs alle kanten te drummen in de richting van de kleine poortjes waar we door moeten, en eenmaal voorbij een poortje, beginnen de mensen te hollen om zo snel mogelijk bij de trein te zijn. Er zijn drie type tickets verkrijgbaar voor deze trein: ‘Soft Sleepers’, ‘Hard Sleepers’ en ‘Hard Seats’. Als je een ticket hebt voor een ‘Soft Sleeper’ heb je een gereserveerde plaats in een wagon die ingedeeld is in negen coupés met telkens twee slaapplaatsen boven elkaar. Met een ticket voor ‘Hard Sleeper’ heb je een gereserveerde slaapplaats in een wagon waar er plaats is voor 66 personen, telkens met drie boven elkaar. Dan heb je nog de ‘Hard Seats’ waarbij je geen gereserveerde plaats hebt, maar enkel een ticket voor een wagon waarin er meer passagiers worden toegelaten dan er zitplaatsen zijn. Dat is nu juist de reden waarom er zo geduwd en gelopen wordt, om toch maar een zitplaats vast te krijgen, want wie niet snel genoeg is, moet tijdens de hele rit rechtstaan. Als je weet dat deze trein er van begin- tot eindstation 65 uur over doet, is het best te begrijpen dat men zich haast om een zitplaats te bemachtigen. Jurgen onze, Duitse vriend, had ons aangeraden om een ticket te kopen voor ‘Soft Sleeper’, wat we gelukkig ook gedaan hebben.
De treinen zien er zeer netjes en modern uit, een groot contrast met de treinen die we eerder namen in Kazachstan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten