België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

zondag 20 maart 2016

2016-03-20 Een tafereel teveel.

Ook vandaag staat er weer een bergrit op ons programma. Bij dergelijke etappes proberen we de afstand toch te beperken tot zo’n 50km per dag. Dagen na elkaar langere etappes afleggen in deze omstandigheden, zou zich vroeg of laat toch wreken.
Het zijn heel rustige wegen door de bergen. In de dorpjes onderweg houden we geregeld halt. Het is zondag en dit is blijkbaar de dag waarop iedereen zich gaat wassen aan de gemeenschappelijke badplaats in het midden van het dorp. Het is er dan ook erg druk. Zeker vandaag nu er blijkbaar ook verkiezingen zijn. Het is fascinerend om te zien hoe de mensen hier leven, tot ik bij een van de stops even door de straat wandel, en moet zien op welke barbaarse manier men een hond aan het slachten is. Ik bespaar jullie de details, lang kon ik het niet aanzien. Ik werd er bijna misselijk van, zelfs nu nog als ik er aan terugdenk. Dit tafereel had ik liever niet gezien. Mijn mooi idyllisch plaatje van Laos en de kleurrijke bevolking krijgt hierdoor wel een flinke deuk. Toeristen die een georganiseerde reis maken, of backpackers die met openbaar vervoer van de ene plaats naar de andere reizen, blijven meestal gespaard van dit soort taferelen. Al fietsend zie je veel meer, maar het is niet altijd even fraai.


Niet slecht om met zo’n zicht op te staan.
 
Publieke badplaats in een bergdorpje.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten