België - Duitsland - Oostenrijk - Hongarije - Servië - Bulgarije - Turkije - Iran - Turkmenistan - Uzbekistan - Tajikistan - Kirgizië - China - Vietnam - Cambodja - Laos - Thailand - ...

zaterdag 26 september 2015

2015-09-26 Voor het eerst boven de 2000 meter

We zijn al 145 dagen onderweg, zijn al verschillende landen doorgefietst met stevige bergketens, en toch is het nu pas de eerste keer dat we boven de 2000 meter moeten fietsen (2060m).  De klim naar boven is niet zo moeilijk, ook al staat er een bord dar aangeeft dat de laatste 2500m aan 12% is, het is vooral de afdaling daarna die lastig is vanwege het zéér slechte wegdek.
Langs de zuidelijke route langs het meer is er weinig verkeer, maar de meeste automobilisten rijden waanzinnig snel over de slechte wegen. We zijn al enkele keren een konvooi vrachtwagens onder politiebegeleiding gepasseerd, wat ze precies vervoeren weten we niet, maar het gaat zeker om gevaarlijke en/of giftige stoffen.  Zelfs zij rijden onverantwoord snel.
Het is de tweede keer dat we naar Balykchy rijden en exact zoals bij de eerste keer krijgen we in de laatste 30km wind op kop, ook al komen we deze keer uit een totaal andere richting. Het zijn deze keer wel meer dan stevige rukwinden. Op 20km van het einde krijgt MJ de trappers nog met moeite rondgedraaid. Ik probeer wat kop te trekken en haar uit de wind te zetten maar op 12km van het einde krijg ik zelf een kleine klop van de hamer en ben blij dat ik zelf even in MJ haar wiel kan kruipen. Het is onmogelijk om vandaag een gemiddelde snelheid van 15km te halen, ofwel gaat het bergop, ofwel is het wegdek verschrikkelijk slecht, ofwel speelt de wind ons parten. Als je in die omstandigheden een etappe van 98km moet afleggen, zit je minstens 7 uur op de fiets, reken daar nog eens stoptijden voor picknick en pitstop bij, en je hebt een goed gevulde dag.
Wanneer we door Balykchy rijden rijdt MJ haar versnellingsapparaat in de vernieling, waarschijnlijk ten gevolgen van een foute schakeling. Dit kunnen we niet zelf herstellen, het versnellingsapparaat moet vervangen worden. Er zit niets anders op dan vandaag een hotel te zoeken en proberen om morgen een taxi te vinden die groot genoeg is om ons, samen mét de fietsen en alle bagage, naar Bishkek te voeren. In Bishkek zijn er twee degelijke fietsenmakers, laat ons hopen dat een van hen tenminste de nodige wisselstukken heeft om het meteen te vervangen, zo niet moeten we de wisselstukken laten opsturen vanuit België en riskeren we weer een week vast te zitten in Bishkek.

1 opmerking:

  1. Klein vraagje: kunnen jullie ons bericht op Skype ook lezen of wordt dit gecensureerd ? Twee weken geleden hebben wij een bericht gestuurd naar Marc zijn account. Vele groetjes van de Pullenaars die stilaan hun koffers beginnen maken voor de oversteek naar Australië. Maar ook daar blijven wij jullie volgen.

    BeantwoordenVerwijderen